تعاریف کامپیوتری

با عرض سلام خدمت دوستان جدید ، خوب همونطور که گفته بودم چند تا تعریف براتون در حوزه کامپیوتر تهیه کردم ، این تعاریف ، تعاریف متعارفی هستند که همواره به چشم می خوره و دونستنش برای همه مفید و لازم هستش این تعاریف رو استادمون برامون تدوین کرده بود تا ما بریم تحقیق کنیم و قرار بود تو امتحان پایان ترم برامون سوال بده ، امیدوارم براتون مفید و موثر باشه .


ActiveX چیست ؟

  اکتیواکس ابزاری است که با استفاده از آن می توانید به برنامه خود شیئی را اضافه کنید که از قبل تعریف شده ودارای توانایی هایی می باشد که زبان برنامه نویسی شما قادر به انجام آن نیست. مثلا پخش فایل های صوتی با پسوند خاص که زبان بیسیک نمی تواند این کار را انجام بدهد یا، می توان فایل های Word و Excel را برروی مرورگر وبی که از ActiveX پشتیبانی می کند، نمایش داد.

اکتیواکس: تکنولوژی مایکروسافت برای استفاده امکانات برنامه‌ای در برنامه دیگر . فایلهای اکتیواکس غالباً بصورت «ocx.*» ذخیره می‌شود ولی در برخی مواقع فایلهای اکتیواکس بصورت exe و dll نیز یافت می‌شود


DLL  چیست ؟

در کامپیوتر، DLL که مخفف dynamic link library است مجموعه ای از برنامه های کوچک است، که هر کدام می تواند توسط یک برنامه بزرگتر که در کامپیوتر در حال اجرا است احضار شود. برنامه کوچکی که به برنامه بزرگتر اجازه برقراری ارتباط با یک وسیله ویژه مثل چاپگر (پرینتر) و یا اسکنر را میدهد همواره به عنوان یک برنامه DLL بسته بندی می شود( معمولا به " فایل DLL " اشاره می شود). مزیت فایل های DLL این است که، از آنجا که آنها در حافظه کامپیوتر (RAM) با هم به همراه برنامه اصلی بارگذاری نــمی شوند، فضا در RAM صرفه جویی می شود. وقتی که یک فایل DLL نیاز است، بعد بارگذاری و اجرا می شود. به طور مثال تا مادامی که یک کاربر microsoft word ( یک برنامه پردازش کلمه که توسط شرکت microsoft به وجود امده است ) دارد یک سند (Document) را ویرایش می کند، فایل DLL چاپگر نیاز نیست تا در RAM بارگذاری شود. اگر کاربر تصمیم به پرینت گرفتن آن سند بگیرد، سپس برنامه کاربردی Word باعث می شود تا فایل DLL چاپگر بارگذاری و اجرا شود.


پورت یو اس پی در کامپیوتر چیست؟

USB یک استاندارد برای گذرگاه سخت افزاری کامپیوتر است که به کاربرها امکان می دهد تا دستگاه های جانبی کامپیوتر را از طریق آن پورت، به کامپیوتر وصل کنند. عمل اتصال و پیکربندی دستگاه به صورت خودکار انجام می شود و بعد از اتصال، دستگاه جانبی آماده استفاده در کامپیوتر خواهد بود.


ارتباط سریال چیست؟

انتقال بیت به بیت اطلاعات به طور پشت سر هم از طریق یک کانال یا یک سیم را ارتباط سریال می گویند. در این روش اطلاعات که به صورت 0 و 1 درآمده اند، از طریق یک مسیر عبور، منتقل می شوند، یعنی در هر لحظه و یا سیکل زمانی ، یک بیت داده از طریق سیم می تواند منتقل شود که یا 0 است و یا 1.

دو روش برای انتقال داده های سریال وجود دارد :

1. سنکرون

2. آسنکرون


رتباط موازی چیست؟

در این ارتباط، به جای یک مسیر عبور اطلاعات، از چند مسیر همزمان استفاده می شود. برای مثال می توان از هشت رشته سیم برای انتقال هر هشت بیت از یک بایت اطلاعات استفاده نمود و در هر سیکل زمانی هشت بیت داده را از هشت رشته سیم انتقال داد. بنابر این سرعت این نوع از انتقال بسته به تعداد مسیرهایی که افزایش پیدا کرده بیشتر خواهد شد اما از طرفی تعداد مسیرهای انتقال و یا همان سخت افزار ما را بیشتر می نماید.


وقفه چیست ؟
وقفه یا Interrupt عبارتی است که عموما برای میکروپروسسورها و میکروکنترلرها کاربرد دارد و عبارت است از درخواست رسیدگی به وضعیت یک حالت یا بخش که در روتین اصلی برنامه به آن پرداخته نمی شود . با درخواست وقفه ، اجرای برنامهء اصلی به طور موقت قطع می شود و زیر برنامه ای که به وقفه اختصاص دارد اجرا می شود و پس از پایان یافتن زیر برنامهء وقفه ، مجددا به برنامهء اصلی بازگشت و ادامهء آن اجرا خواهد شد .



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد