اولی چوب بی ادبی و دومی پاداش ادب

شبی هارون الرشید در عالم خواب ، خوابی دید که دندانهایش دراز شده و از دهانش بیرون افتادند ، یکی از تعبیر کنندگان خواب را احضار کرد و از او پرسید : چنین خوابی دیده ام تعبیرش چیست ؟

او گفت : تعبیرش این است که عمر امیر مؤمنان هارون طولانی گردد ، به طوری که بستگان و خویشانت زود تر از تو بمیرند .

هارون از این سخن ، بسیار رنجیده خاطر شد و دستور داد صد تازیانه به آن تعبیر کننده زدند .


هارون تعبیر کننده دیگری را احضار کرد و گفت : چنین خوابی دیده ام تعبیرش چیست ؟

او گفت تعبیرش این است که : (( عمر امیر مؤمنان هارون به قدری طولانی شود که بیشتر از خویشان و بستگانش عمر کند .))


هارون خوشحال شد و گفت : (( این همان سخنی است که تعبیر کننده اول گفت ، ولی این سخن با کمال ادب ، با عبارت بهتر گفته شد . )) آنگاه دستور داد صد دینار به تعبیر کننده دوم جایزه دادند ، به این ترتیب اولی چوب بی ادبی خود را خورد و دومی پاداش ادب خود را برد


به تقل از کتاب حدیث یار ، مؤلف : منصور سهروردی


چند حدیث خواندنی

امام جواد ( ع ) می فرماید : سه چیز است که اگر مسلمان آن را انجام دهد موجب خشنودی خدا می شود .


1- زیاد استغفار کردن       2- زیاد صدقه دادن        3- هم نشین خوب


رسول اکرم ( ص ) خطاب به حضرت علی ( ع ) فرمودند :

یا علی در بین امت من سه دسته از افراد می باشند ، زمانی که ملک الموت برای قبض روح می آید با سیخهای داغ جان آنها را می گیرد :


1- حاکم جائر( ظالم )    2 - کسی که به دروغ شهادت دهد       3- کسی که مال یتیم را بخورد


امام سجاد ( ع ) فرمودند : اگر در جیب من 1 درهم باشد تا بتوانم با آن گوشت بخرم و یا بتوانم با آن بنده آزاد کنم ، با آن پول گوشت می خرم و خانواده ام را شاد می کنم .


امام صادق ( ع ) فرمودند : دو رکعت نماز که مردِ زن دار و متاهـل بخواند ، از مردی که شب ها را به نماز مشغول باشد و روزها را ، روزه بگیرد اما مجرد و بدون همسر باشد ، فضیلت آن دو رکعت نماز همسردار ، از این همه عبادت مرد بدون همسر ، بیشتر است .


رسول خدا ( ص ) فرمودند : خواب مرد همسر دار ، از بیداری مردِ بدون همسر که مشغول نماز و روزه هم باشد ، نزد خداوند برتر و فضیلت بیشتری دارد .


امام صادق ( ع ) فرمودند : هرچه می توانید بدهکاری و دَین خود را کم کنید ، زیرا بدهی کم ، سبب زیادی عمر خواهد بود .


امام حسن مجتبی ( ع ) فرمودند : چه خوب مددکار و پشتیبانی است سکوت برای انسان ، اگر چه شخص فصیحی هستی ، باز هم سکوت یاور خوبی برای توست .


رسول خدا ( ص ) فرمودند : هرکس می خواهد که خدا و رسولش او را دوست بدارند ، با مهمانش غذا بخورد .

حدیث

رسول خدا ( ص ) فرمودند : بهشت ، بر شخص فحش دهنده حرام است که داخل آن شود .


رسول خدا ( ص ) فرمودند : اگر غیبت شخص فاسق و فاجری بشود غیبت به حساب نمی آید .


رسول خدا ( ص ) فرمودند : چه چیز خوبی است هدیه ، و تحفه دادن ، زیرا کینه ها و کدورت ها را از سینه ها و قلب ها دور می گرداند .


امام باقر ( ع ) فرمودند : هرکس رکوعش را کامل و تمام انجام دهد ، وحشت قبر بر او وارد نخواهد نشد . 


امام عسگری ( ع ) فرمودند : از نشانه های فروتنی این است که ، به هرکس که مرور می کنی سلام نمایی و هنگامی که به مجلسی وارد شدی ، اگر پایین مجلس هم بود همانجا بنشینی ، این خود نشانه تواضع می باشد .



یک روایت به درد بخور

سلام ، تمنا و آرزوی من اینه که هفته آینده برای همتون با برکت باشه ، یک روایت از امام باقر ( ع ) می خوام بگم که اگر کسی به این روایت عمل کنه می تونه زندگی راحت و دلپسندی رو برای خودش ایجاد کنه امیدوارم خوشتون بیاد .


امام باقر ( ع ) می فرماید : سه چیز از مکارم دنیا و آخرت می باشد :


1- صبر کردن انسان بر کسی که جاهل بوده .

2- رفتن به دیدار کسی که با انسان قطع رابطه شده .

3- عفو کردن کسی که بر انسان ظلم کرده .


توضیح : مکارم یعنی خوبی ها ، جمع مکرمه : خوبی .



MERG Sort

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی بازدید کنندگان ، دوستانی که رشته کامپیوتر می خونن اگه مایل هستند روش مرتب سازی ادغامی رو همراه با فایل exe و فایل اصلی داشته باشند می تونن به این آدرس و این آدرس مراجعه کنند .



یه سوال هم ازتون پرسیده بودم که تو زندگی باید چه روش و عملکردی داشته باشیم تا خدا چیزهای رو که ما بلد نیستیم و نمیدونیم رو بهمون یاد بده ، الان خودم میخوام جوابشو بگم :


فقط کافیه به چیزهای که می دونیم و تو تصمیمهامون بهشون رجوع می کنیم و به عنوان آرمان اونارو میشناسیم به اونا عمل کنیم در این صورت خدا چیزهای رو که نمیدونیم رو هم یهمون یاد می ده .

وضو

رسول خدا ( ص ) فرمودند : کسی که خوابیده در حال که با وضو و طاهر است ، همچون روزه داری که مشغول نماز است ، اجر می برد . 


امام صادق ( ع ) فرمودند : وضو گرفتن ، قبل از غذا و بعد از غذا ، فقر را از انسان دور می کند .


امام صادق ( ع ) : هرکس وضو ء خود را تجدید کند ، و وضو ء روی وضو ء دیگر بگیرد ، بدون اینکه احتیاج به وضو ء جدید پیدا کرده باشد ، خداوند هم توبه او را تجدید می کند ، بدون اینکه استغفار جدید نماید .


تعاریف کامپیوتری

با عرض سلام خدمت دوستان جدید ، خوب همونطور که گفته بودم چند تا تعریف براتون در حوزه کامپیوتر تهیه کردم ، این تعاریف ، تعاریف متعارفی هستند که همواره به چشم می خوره و دونستنش برای همه مفید و لازم هستش این تعاریف رو استادمون برامون تدوین کرده بود تا ما بریم تحقیق کنیم و قرار بود تو امتحان پایان ترم برامون سوال بده ، امیدوارم براتون مفید و موثر باشه .


ActiveX چیست ؟

  اکتیواکس ابزاری است که با استفاده از آن می توانید به برنامه خود شیئی را اضافه کنید که از قبل تعریف شده ودارای توانایی هایی می باشد که زبان برنامه نویسی شما قادر به انجام آن نیست. مثلا پخش فایل های صوتی با پسوند خاص که زبان بیسیک نمی تواند این کار را انجام بدهد یا، می توان فایل های Word و Excel را برروی مرورگر وبی که از ActiveX پشتیبانی می کند، نمایش داد.

اکتیواکس: تکنولوژی مایکروسافت برای استفاده امکانات برنامه‌ای در برنامه دیگر . فایلهای اکتیواکس غالباً بصورت «ocx.*» ذخیره می‌شود ولی در برخی مواقع فایلهای اکتیواکس بصورت exe و dll نیز یافت می‌شود


DLL  چیست ؟

در کامپیوتر، DLL که مخفف dynamic link library است مجموعه ای از برنامه های کوچک است، که هر کدام می تواند توسط یک برنامه بزرگتر که در کامپیوتر در حال اجرا است احضار شود. برنامه کوچکی که به برنامه بزرگتر اجازه برقراری ارتباط با یک وسیله ویژه مثل چاپگر (پرینتر) و یا اسکنر را میدهد همواره به عنوان یک برنامه DLL بسته بندی می شود( معمولا به " فایل DLL " اشاره می شود). مزیت فایل های DLL این است که، از آنجا که آنها در حافظه کامپیوتر (RAM) با هم به همراه برنامه اصلی بارگذاری نــمی شوند، فضا در RAM صرفه جویی می شود. وقتی که یک فایل DLL نیاز است، بعد بارگذاری و اجرا می شود. به طور مثال تا مادامی که یک کاربر microsoft word ( یک برنامه پردازش کلمه که توسط شرکت microsoft به وجود امده است ) دارد یک سند (Document) را ویرایش می کند، فایل DLL چاپگر نیاز نیست تا در RAM بارگذاری شود. اگر کاربر تصمیم به پرینت گرفتن آن سند بگیرد، سپس برنامه کاربردی Word باعث می شود تا فایل DLL چاپگر بارگذاری و اجرا شود.


پورت یو اس پی در کامپیوتر چیست؟

USB یک استاندارد برای گذرگاه سخت افزاری کامپیوتر است که به کاربرها امکان می دهد تا دستگاه های جانبی کامپیوتر را از طریق آن پورت، به کامپیوتر وصل کنند. عمل اتصال و پیکربندی دستگاه به صورت خودکار انجام می شود و بعد از اتصال، دستگاه جانبی آماده استفاده در کامپیوتر خواهد بود.


ارتباط سریال چیست؟

انتقال بیت به بیت اطلاعات به طور پشت سر هم از طریق یک کانال یا یک سیم را ارتباط سریال می گویند. در این روش اطلاعات که به صورت 0 و 1 درآمده اند، از طریق یک مسیر عبور، منتقل می شوند، یعنی در هر لحظه و یا سیکل زمانی ، یک بیت داده از طریق سیم می تواند منتقل شود که یا 0 است و یا 1.

دو روش برای انتقال داده های سریال وجود دارد :

1. سنکرون

2. آسنکرون


رتباط موازی چیست؟

در این ارتباط، به جای یک مسیر عبور اطلاعات، از چند مسیر همزمان استفاده می شود. برای مثال می توان از هشت رشته سیم برای انتقال هر هشت بیت از یک بایت اطلاعات استفاده نمود و در هر سیکل زمانی هشت بیت داده را از هشت رشته سیم انتقال داد. بنابر این سرعت این نوع از انتقال بسته به تعداد مسیرهایی که افزایش پیدا کرده بیشتر خواهد شد اما از طرفی تعداد مسیرهای انتقال و یا همان سخت افزار ما را بیشتر می نماید.


وقفه چیست ؟
وقفه یا Interrupt عبارتی است که عموما برای میکروپروسسورها و میکروکنترلرها کاربرد دارد و عبارت است از درخواست رسیدگی به وضعیت یک حالت یا بخش که در روتین اصلی برنامه به آن پرداخته نمی شود . با درخواست وقفه ، اجرای برنامهء اصلی به طور موقت قطع می شود و زیر برنامه ای که به وقفه اختصاص دارد اجرا می شود و پس از پایان یافتن زیر برنامهء وقفه ، مجددا به برنامهء اصلی بازگشت و ادامهء آن اجرا خواهد شد .



تعریف حکمت

با عرض سلام


حکمت چیست ؟ 


حکمت به یک سری سخنان و مطالب آموزنده ای گفته می شود که هم در دنیا و هم در آخرت به درد انسان می خورد تا انسان بتواند با آنها مشکلات خود را کاهش و سطح اطلاعات خود را افزایش دهد .


گاهی وقت ها برای همه پیش می آید ، توی یک محیطی مثل محیط کار یا محیط تحصیل با افراد شری مواجه میشه که دوست داره زود از دست اون افراد خلاص بشه تا زیاد توسط اون فرد اذیت نشه و هر کاری رو که انجام می ده می بینه که اون فرد همچنان داره کاره خودش رو می کنه ، یک روشی وجود داره که با انجام دادنش میشه سریع از دست اون فرد خلاص شد که به جهاد اکبر معروف هستش اگه دوست دارین بگم لطفاً نظر بدین ، تو پست قبلی هم یک سوال پرسیده بودم ولی کسی استقبال نکرد .


منتظر مطالب کامپیوتری باشین ...





اولین مطلب

با عرض سلام خدمت همه بازدید کنندگان این وبلاگ جدید ، خیلی خوشحال و مسرور هستم که تونستم با انشاء یک وبلاگ جدید ، مطالب مطلوبی رو که در زندگی خودم خیلی به دردم خورده رو اینجا واسه همه بنویسم قبلاً خودم یک وبلاگ داشتم ولی به نظرم رسید که زیاد جالب نبود ، خودم 26 سال دارم دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر هستم . حتماً به وبلاگ من سر بزنین چون مطالبش جذاب خواهد بود ، سعی می کنم در زمینه کامپیوتر هم براتون بنویسم ، سعی می کنم همه آگاهی های خودم را اینجا بنویسم ، علتش اینه که میخوام هم به خدا و هم به مردم نزدیک باشم

چون تو یه روایتی داریم فرد سخاوتمند هم به خدا نزدیکه و هم به مردم و هم به بهشت ولی فرد حسود هم از مردم دوره و هم از خدا و هم از بهشت .


یک سوال هم اینجا می نویسم دوست دارم تو اولین مطلبم جوابشو برام بنویسین ، به نظر شما تو زندگی چی کار باید بکنیم تا خدا چیزهای رو که ما نمیدونیم و بلد نیستیم رو بهمون یاد بده ؟ 

جوابشو خودم می نویسم ولی همونطور که گفتم اول شما بگین.